Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2010

ΜΥΘΟΣ Η ΑΛΗΘΕΙΑ Η ΧΡΗΣΗ ΚΑΛΗΣ ΚΑΡΤΑΣ ΗΧΟΥ ΣΤΟ MODE PSK

Το άρθρο μου αυτό το αφιερώνω στην ραδιοερασιτεχνική παρέα του 145400 γιατί η γέννηση αυτού του άρθρου δημιουργήθηκε από τις ραδιοερασιτεχνικές ανησυχίες της παρέας για βελτίωση του ραδιοερασιτεχνικού εξοπλισμού μας αλλά και γνώσεων μας. Βρίσκω λοιπόν την ευκαιρία να τονίσω το πόσο καλό είναι να υπάρχουν καλές και δημιουργικές σχέσεις μεταξύ των ραδιοερασιτεχνών. Λοιπόν τώρα λίγα λόγια για την ιστορία που θα ακολουθήσει , έχοντας αναβαθμίσει τον εξοπλισμό μου με ένα καινούργιο πομποδέκτη της YAESU το FT-950 τόσα χρόνια είχα μόνο ένα Kenwood TS-430 παράπονο βέβαια δεν έχω αλλά το TS-430 υστερεί κατά πολύ λόγου παλαιού πομποδέκτη εν συγκρίσει με τις δυνατότητες των νέων πομποδεκτών όπως είναι και το FT-950 , μου γεννήθηκε μια ανησυχία μήπως αδικώ τον πομποδέκτη με την χρήση της AC97 κάρτας ήχου του υπολογιστή μου στην λήψη σημάτων μια που ασχολούμαι 100% με το PSK και με κανένα άλλο mode. Η AC97 είναι η κάρτα ήχου των μητρικών καρτών (motherboards) της Intel Corporation’s Audio Code το πρότυπο αυτό καθιερώθηκε το 1997. Έτσι τέθηκε στο τραπέζι να βρεθεί μια καλή επαγγελματική κάρτα ήχου και να δοκιμαστεί. Τα κριτήρια επιλογής ήταν και τεχνικά και οικονομικά .
1) Οικονομικά: η τιμή της κάρτας να κυμαίνεται από 150€ - 200€ (τιμές Νοεμβρίου 2010).
2) Απορρίπτονται οι κάρτες που έχουν ενσωματωμένους επεξεργαστές για σύνθεση μουσικής η δυνατότητα αυτή δεν ενδιαφέρει την ραδιοερασιτενική χρήση αλλά και καταναλίσκουν επιπλέον CPU και μνήμη.
3) Να μπορεί να παίξει και σε υπολογιστές Pentium 3 μια και πολλοί ραδιοερασιτέχνες χρησιμοποιούν παλαιούς υπολογιστές επειδή τα ραδιοερασιτεχνικά προγράμματα μέχρι σήμερα δεν είναι απαιτητικά σε γρήγορους επεξεργαστές και μεγάλη μνήμη.
4) Απορρίπτονται οι firewire κάρτες ήχου μια και πολλοί υπολογιστές στερούνται τέτοιας θύρας και είναι μια επιπλέον δαπάνη η αγορά της θύρας IEEE 1394 κάπου 28€ άρα η κάρτα που θα επιλεγεί θα είναι PCI δηλαδή θα καρφωθεί στην μητρική πλακέτα.
5) Απορρίπτονται οι κάρτες ήχου DELTA 44 , DELTA 66 και η Edirol FA-66,γιατί αυτές οι κάρτες έχουν χρησιμοποιηθεί από πολλούς ραδιοερασιτέχνες άρα η κάρτα επιλογής μας πρέπει να είναι ανώτερων προδιαγραφών από τις παραπάνω.
6) Τα τεχνικά χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν για την είσοδο και έξοδο είναι :α) Το σήμα προς θόρυβο (signal to noise S/N) να είναι μεγάλο. β) Συνολική αρμονική παραμόρφωση συν τον θόρυβο (THD+N) , όσον το δυνατόν μικρότερη επί της %.γ) δυναμική περιοχή ( dynamic range) ,όσον το δυνατόν μεγαλύτερη. δ) Συχνότητα απόκρισης ( Frequency response) , όσον το δυνατόν μικρότερη.
Αφού μπήκαν τα κριτήρια επιλογής της κάρτας ήχου ανατέθηκε στον Γιώργο SV1CDY καλό παιδί και λάτρης του PSK να ψάξει στο ιντερνέτ να βρει την κάρτα ήχου , μια που εγώ ως γνωστό βαριέμαι να ψάχνω (καθένας με τα ελαττώματα του) . Ο Γιώργος πολύ γρήγορα εντόπισε την κάρτα η οποία κάλυπτε τις παραπάνω προδιαγραφές δηλαδή η τιμή της ήταν στα 178€ και είχε τεχνικά χαρακτηριστικά : στην είσοδο signal to noise = -113 db , dynamic range = 113 db , THD+N=0,0006%,1KHz,-1dBFS , frequency response = +/-0,1db20Hz to 20KHz. Στην έξοδο signal to noise = -108 db , dynamic range = 109 db , THD+N=0,0023%,1KHz,-1dBFS , frequency response = +/-0,1db20Hz to 20KHz. Τώρα όσοι συνάδελφοι ραδιοερασιτέχνες διαβάζουν αυτό το άρθρο και δεν γνωρίζουν τις τεχνικές προδιαγραφές των καρτών ήχου ας ανατρέξουν στην WIKIPEDIA εκεί αναφέρονται λεπτομερώς τι σημαίνει η κάθε προδιαγραφή γιατί ο σκοπός του άρθρου δεν είναι η γνώση για την κάρτα ήχου αλλά το τεστ της AC97 με μία καλή επαγγελματική κάρτα ήχου για το mode PSK .
Αφού βρέθηκε η κάρτα από τον Γιώργο SV1CDY βρέθηκε και ο αντιπρόσωπος της συγκεκριμένης κάρτας ήχου στην Ελλάδα όπου μετά από δύο μέρες από τον εντοπισμό της κάρτας ήχου βρεθήκαμε στο κατάστημα του αντιπροσώπου με τον Γιώργο εκεί πήρα τον λόγο εγώ και έχω καθήκον να σας τον μεταφέρω αυτούσιο , του ανάφερα την ιδιότητα μας ότι είμαστε ραδιοερασιτέχνες και ότι θέλουμε να πειραματιστούμε με την συγκεκριμένη κάρτα ήχου και αν είναι δυνατόν ή να μας την δανείσει ή να την δωρίσει ή να μας κάνει μια καλή τιμή λόγου ότι μετά από τoν πειραματισμό θα γράψω άρθρο στο ραδιοερασιτεχνικό Blog που διατηρώ με την συμφωνία ότι αν συμβούν τα παραπάνω που του ζήτησα τότε αν οι προδιαγραφές που γράφει η κάρτα ήχου είναι θεωρητικές και όχι πραγματικές δεν αναφέρω τίποτα για την επωνυμία της κάρτας ήχου , αν οι προδιαγραφές είναι πραγματικές τότε θα διαφημίσω την κάρτα ήχου. Το αποτέλεσμα ήταν να μην συγκινηθεί καθόλου από την πρόταση μου και μάλλον ή δεν γνώριζε τίποτα για τον ραδιοερασιτεχνισμό ότι είναι μια καλή πελατεία ή ήταν πολύ σίγουρος για το προϊόν που πουλούσε ή ήταν αυτάρκης με την πελατεία του τους μουσικούς.
Έτσι έσκασα τα 178€ πήρα την κάρτα και την κάναμε για καφεδάκι πρωινό με τον Γιώργο (SV1CDY).
Αφού τοποθέτησα την κάρτα ήχου στην μητρική πλακέτα και φόρτωσα τους οδηγούς εγκατάστασης ώστε να αναγνωρίσουν τα windows το νέο υλικό και να αρχίσει να λειτουργεί έτρεξα το spectrum analyzer, μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ αν δεν έχετε κάποιο αντίστοιχο, για να δω την ανάλυση των 2 καρτών της AC97 και της νέας κάρτας σε κατάσταση ηρεμίας εκεί τρελάθηκα βλέποντας την ανάλυση της νέας κάρτας σε σύγκριση με την AC97 οι τιμές ήταν υπερβολικά καλλίτερες από την AC97.

Την μίξη των δύο screen save από το spectrum analyzer σε μία φωτογραφία ώστε να είναι καλλίτερη παρουσίαση την έκανε ο SV1CDY

Το πρώτο τεστ το πέρασε με επιτυχία η νέα κάρτα αλλά εμένα με έτρωγε το αποτέλεσμα στο mode PSK για αυτό και την αγόρασα δεν την πήρα για να ηχογραφώ ή να ακούω μουσική ,δηλαδή θα μπορέσω να αποκωδικοποιήσω κάποια χαμηλά σήματα που δεν θα τα αποκωδικοποιούσε η AC97. Για το δεύτερο τεστ χρειαζόμουν ένα πρόγραμμα PSK το οποίο να είχε την δυνατότητα ταυτόχρονα να παίρνει δεδομένα και από τις δύο κάρτες τέτοιο πρόγραμμα δεν υπάρχει εκτός και αν άνοιγα π.χ. το MixW δύο φορές και στο πρώτο όριζα να δεσμεύσει την AC97 και στο δεύτερο την νέα κάρτα αλλά θα ήταν δύσκολη η ταυτόχρονη παρακολούθηση των καρτών λόγου των μη ενσωματωμένων παραθύρων και για έναν άλλο λόγο για σωστότερα για μένα αποτελέσματα ήταν να είναι σε εμένα γνωστή η ευαισθησία του προγράμματος μέσω πηγαίου κώδικα και οι ρυθμίσεις ώστε να μην πάρω λανθασμένα αποτελέσματα εξαιτίας του προγράμματος . Έτσι άνοιξα τον φάκελο του πηγαίου κώδικα του προγράμματος μου το GR PSK και άρχισα να του προσθέτω την δυνατότητα που δεν την είχε μέχρι τώρα γιατί δεν είχα στον υπολογιστή μου δύο κάρτες ήχου, να μπορεί το παράθυρο Sound CardData Engine , MMVARI & Channel1 να επιλέγει την κάρτα ήχου που θα δεσμεύσει και θα παίρνει τα δεδομένα. Όταν τελείωσα με την συγγραφή του κώδικα έκανα τεστ αν το πρόγραμμα λειτουργεί σωστά όταν είδα ότι λειτουργεί σωστά έκανα την εξής σκέψη ότι το σήμα που θα πάρουν οι κάρτες ήχου πρέπει να είναι ίδιας δύναμης έτσι επιστράτευσα για αυτή την δουλειά το πολύ καλό πρόγραμμα spectrum lab που στην προκειμένη ρύθμιση είναι πιο βολικό από το παραπάνω spectrum analyzer ,θα σας εξηγήσω πως το χειρίστηκα αφού σας αναφέρω ότι η AC97 τροφοδοτήθηκε από την Line in με τα καλώδια του interface το οποίο συνδέεται με τον κονέκτορα mini din που έχει πείσω το FT-950 από αυτόν τον κονέκτορα παίρνω και εξάγω το audio και κάνω PTT το interface είναι δικιάς μου κατασκευής απλά το αναφέρω γιατί τρελαίνομαι όταν ακούω στις συχνότητες ραδιοερασιτέχνες να αγοράζουν έτοιμα interface όταν η κατασκευή τους είναι πανεύκολη για τον οποιοδήποτε πομποδέκτη. Η Line in της νέας κάρτας συνδέθηκε με καλώδιο από την θύρα των ακουστικών που βρίσκεται στο μπροστινό τμήμα του FT-950 για τον λόγο ότι η νέα κάρτα στερείτε ποντεσιομέτρου στο mixer ηχογράφησης και χρειάζεται υποχρεωτικά προενισχυτή για την είσοδο , ώστε να είμαι σε θέση να ρυθμίσω τα σήματα που πάνε στις κάρτες ήχου να είναι ίδιας δύναμης και να πάρω αντικειμενικά αποτελέσματα. Έτσι λοιπόν αφού έγιναν οι συνδέσεις των καρτών άνοιξα το GR PSK το οποίο μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ για να πειραματιστείτε και εσείς με τις δικές κάρτες, κατόπιν ανοίγω το Spectrum Lab δύο φορές στο ένα δίνω εντολή να διαβάζει από την AC97 και στο άλλο από την νέα κάρτα και με πολύ προσεχτικές κινήσεις των ποντεσιομέτρων της ηχογράφησης Line in του Mixer της AC97 και του AF GAIN του FT-950 ισοστάθμησα τα σήματα εισόδου , ο πομποδέκτης τοποθετήθηκε στην συχνότητα 14070 KHz το παράθυρο Sound CardData Engine διάβαζε από την νέα κάρτα και το παράθυρο Channel1 από την AC97.

Στην πρώτη αυτή φωτογραφία βλέπουμε ότι στην περιοχή των 1124Ηz ότι το επίπεδο σήματος και των δύο καρτών είναι 75% όπως δείχνουν τα βέλη 1, τα βέλη 2 δείχνουν ότι στο παράθυρο Channel1 που διαβάζει από την AC97 οι συχνότητες από 0 έως και 300Hz είναι πιο σκούρο το χρώμα του καταρράκτη από τι στον καταρράκτη της νέας κάρτας το οποίο είναι φωτισμένο με άλλα λόγια η AC97 στην περιοχή 0 έως 300Hz είναι κουφή και να σας πω την αλήθεια δεν το είχα παρατηρήσει τόσο καιρό για τον λόγο ότι κανένας μας νομίζω ότι δεν ασχολείται με την περιοχή αυτήν εγώ ποτέ δεν έχω εκπέμψει στην συχνότητα αυτή όλοι προτιμούμε από τα 1000Hz – 2000Hz και ως απόδειξη ότι η AC97 είναι κουφή στην περιοχή συχνοτήτων από 0 έως και 300Hz δέστε την παρακάτω φωτογραφία.

Παρατηρείστε το βέλος 1 δείχνει το σήμα του σταθμού LA5BBA το οποίο πληροφοριακά είναι πολύ ασθενές κάτω από 6% ενώ είναι ανύπαρκτο στην AC97 το signal level είναι μηδέν και τον μόνο χαρακτήρα που εμφάνισε το RX παράθυρο του Channel1 είναι το (L) ενώ στο RX παράθυρο της νέας κάρτας έχουν εμφανισθεί 25 χαρακτήρες, εδώ η νέα κάρτα τα πήγε περίφημα. Στις υπόλοιπες όμως συχνότητες πέρα δηλαδή των 300Hz όποιο ασθενές σήμα και να παρακολούθησα και οι δύο κάρτες αποκωδικοποιούσαν το ίδιο τίποτα το θεαματικό όπως το προηγούμενο παράδειγμα.

Τα βέλη 1 δείχνουν το ασθενές σήμα στην συχνότητα 1210Hz που δείχνουν τα βέλη 2 παρατηρήστε τα RX παράθυρα και οι δύο κάρτες αποκωδικοποίησαν το ίδιο κείμενο και το ίδιο αριθμό χαρακτήρων.
Ας εξετάσουμε τώρα την έξοδο της κάρτας ήχου παρατηρήστε την παρακάτω φωτογραφία

Εδώ βλέπετε όπως δείχνει το βέλος 2 ότι η δύναμη της εξόδου είναι πολύ ισχυρή για την χαμηλή τιμή του ποντεσιομέτρου του mixer της νέας κάρτας που δείχνει το βέλος 3 φανταστείτε ότι την ισχύ στον πομποδέκτη FT-950 την ρυθμίζω από το μενού 50 που είναι για τα data και για να έχω έξοδο 50Watts είχα την τιμή 85 με την AC97 για σήμα εξόδου χωρίς παραμόρφωση ,ενώ με την νέα κάρτα για να έχω 50Watts η τιμή του μενού 50 είναι 22 αυτό είναι καλό από την άποψη ότι τους προενισχυτές των πομποδεκτών όταν τους δουλεύεις στα όρια τους ενδέχεται να παραμορφώνουν αλλά και ταυτόχρονα πολύ κακό γιατί ένα πολύ ισχυρό σήμα όπως είναι αυτό της νέας κάρτας μπορεί να δημιουργήσει παθητική διαμόρφωση την γνωστή (PIM), για τον λόγο αυτό δεν πρέπει να ρισκάρουμε αλλά να μειώσουμε την δύναμη του σήματος εισόδου από το ποντεσιόμετρο του mixer της κάρτας ήχου και εάν δεν υπάρχει κατώτερο σημείο στο mixer της κάρτας ήχου τότε υποχρεωτικά πρέπει να τοποθετήσουμε ένα ποντεσιόμετρο 10Κ στο interface για να μπορούμε να μειώσουμε από εκεί την δύναμη του σήματος που θα εισέλθει στον πομποδέκτη από την κάρτα ήχου.Πρακτικά τι θα κάνουμε π.χ. στο FT-950 ή σε άλλο πομποδέκτη την στιγμή που δεν έχουμε pskmeter(συσκευή ανεξάρτητη η οποία έχει την δυνατότητα να μετράει το IMD από την RF που εκπέμπουμε ώστε να κάνουμε τις ρυθμίσεις μέσου της ένδειξης του pskmeter),αφού έχουμε βρει από το spectrum analyzer σε ποια μέγιστη θέση των ποντεσιομέτρων του mixer της κάρτας ήχου δεν παρατηρείτε παραμόρφωση ενδοδιαμόρφωσης τοποθετούμε το μενού 50 για το FT-950 στο 100 ή αντίστοιχο μενού σε άλλον πομποδέκτη που ενισχύει τα data (audio) και το μενού 111 για FT-950 στο 100 ή RF-Power στο μέγιστο , εκπέμπουμε ένα τόνο και βλέπουμε την ισχύ στην γέφυρα να γίνει 100 Watts ταυτόχρονα ελέγχουμε κατά την εκπομπή και το ALC το οποίο δεν πρέπει να διεγείρεται καθόλου και οι μειώσεις ή αυξήσεις γίνονται από το mixer της κάρτας ήχου αφού βέβαια όσον αφορά για την αύξηση η θέση των ποντεσιομέτρων να μην ξεπερνούν την ανώτερη θέση που βρήκαμε από το spectrum analyzer όπου ενδοδιαμορφώνει η κάρτα ήχου από τι βλέπετε μια εκπομπή 100 Watts με IMD κοντά στο -30db δεν είναι εύκολη υπόθεση. Τώρα το βέλος 1 δείχνει ότι εκτός από τις δυο χαρακτηριστικές γραμμές του PSK δεν υπάρχει ίχνος αρμονικής οι άνθρωποι που την κατασκεύασαν δεν παίζονται τους βγάζω το καπέλο φτάσανε την τελειότητα (να είναι καλά οι άνθρωποι που την κατασκεύασαν γιατί υπάρχει στην Ιαπωνική παιδεία κατασκευών ότι δεν πρέπει να δημιουργείς τέλειες κατασκευές πρέπει να έχεις ένα λαθάκι τουλάχιστον διότι θεωρείτε προσβολή προς τον Θεό η τελειότητα ανήκει μόνο στον Θεό), όπου ακόμα και η πιο τέλεια κατασκευή βγάζει αρμονικές για τον λόγο αυτό η 2 αρμονική – 3 αρμονική κ.λ.π. θεωρούνται αρμονική παραμόρφωση που όμως σε μερικές περιπτώσεις είναι επιθυμητή όπως σε διάφορα μουσικά εφέ. Η επιβλαβής όμως παραμόρφωση που δημιουργείτε με την παραγωγή νέων συχνοτήτων δεξιά και αριστερά της κεντρικής συχνότητας και όχι μόνο αλλά και στο υπόλοιπο φάσμα συχνοτήτων όρος που χρησιμοποιούμε για την παραμόρφωση αυτήν είναι το Intermodulation distortion δηλ. παραμόρφωση ενδοδιαμόρφωσης το γνωστό σε όλους μας IMD θα ήθελα να επισκεφτείτε το παρακάτω link του συναδέλφου ραδιοερασιτέχνη VK5BR έχει γράψει ένα πολύ καλό άρθρο για το IMD κάντε κλικ εδώ καθώς και το link της WIKIPEDIA κάντε κλικ εδώ επιμένω λίγο στην εμπέδωση του IMD για αυτό και η προηγούμενη ανάρτηση μου στο Blog ήταν η σωστή λειτουργία των ψηφιακών διαμορφώσεων διότι όταν ένας σταθμός εκπέμπει με παραμόρφωση ενδοδιαμόρφωσης δημιουργεί φοβερά προβλήματα λόγου splatter στους
διπλανούς σταθμούς. Τώρα στην παρακάτω φωτογραφία που ακολουθεί θα δείτε

Ότι τοποθετώντας το ποντεσιόμετρο του mixer της νέας κάρτας στο μέσον της διαδρομής όπως δείχνει το βέλος 3 η δύναμη του σήματος κορυφώνεται όπως δείχνει το βέλος 2 και εμφανίζονται όπως δείχνει το βέλος 1 οι νέες συχνότητες δεξιά και αριστερά της κεντρικής συχνότητας τα γνωστά sidebar ζεύγη δηλαδή έχουμε το φαινόμενο παραμόρφωση ενδοδιαμόρφωσης καθώς και η εμφάνιση αρμονικών συχνοτήτων όπως βλέπετε στους 4000Hz .
Τώρα πάμε να δούμε την έξοδο της AC97 παρατηρήστε την παρακάτω φωτογραφία

Το βέλος 3 δείχνει την θέση των ποντεσιομέτρων στο οποίο δεν παρατηρείτε παραμόρφωση ενδοδιαμόρφωσης όπως δείχνει το βέλος 2 πλην της εμφάνισης αρμονικής συχνότητας στα 5000Hz , το δε βέλος 1 δείχνει την δύναμη του μη παραμορφωμένου σήματος της AC97 το οποίο είναι μικρότερης δύναμης από το καθαρό σήμα της νέας κάρτας. Η παρακάτω φωτογραφία δείχνει

Ότι τα ποντεσιόμετρα τοποθετηθήκαν στην θέση που δείχνουν τα βέλη 3 ώστε η δύναμη του σήματος να φθάσει την δύναμη του καθαρού σήματος της νέας κάρτας συμπληρώνω (πληροφοριακά ότι το ποντεσιόμετρο του mixer της νέας κάρτας είχε ακόμα περιθώριο για πιο δυνατό και καθαρό σήμα) βλέπουμε όπως δείχνει το βέλος 2 την εμφάνιση εντόνων sidebar ζεύγη συχνοτήτων.
Συμπέρασμα των παραπάνω τεστ της νέας κάρτας σε αντιπαράθεση με την AC97. Σαφέστατα συμπεραίνετε από τα τεστ ότι η νέα επαγγελματική κάρτα ήχου είναι κλάσεις ανώτερη από την AC97 και στην είσοδο και στην έξοδο.
Σαφέστατα η AC97 είναι απαράδεκτη για χρήση SDR τεχνολογίας πομποδέκτη και ειδικά για mode SSB μια που αποδείχτηκε περίτρανα ότι είναι κουφή στην περιοχή 0 έως 300 Hz (μελλοντικά σκέφτομαι να μετατρέψω το FT-950 σε SDR).
Υπάρχει όμως μια εκτίμηση μου ότι για το mode PSK λόγου του στενού του εύρους 31 Hz μπορεί κάλλιστα να ανταποκριθεί υπέροχα η κάρτα ήχου AC97 αρκεί να προσέξει ο χειριστής να τοποθετεί τους σταθμούς μετά από τα 1000Hz όπου έχει δείξει η ανάλυση του spectrum analyzer χαμηλότερο θόρυβο και ότι η δυναμική της περιοχή συμπεριφέρεται καλά όπως δείξανε τα τεστ κατά την αποκωδικοποίηση χαμηλών σε σήμα σταθμών. Όσοι νέοι συνάδελφοι στο mode PSK αποφασίσουν να κάνουν χρήση της AC97 ας ρίξουν μια ματιά στην προηγούμενη ανάρτηση για να ρυθμίσουν την εκπομπή τους ώστε να μην δημιουργούν splatter . Όσοι αποφασίσουν να αγοράσουν μια καλή επαγγελματική κάρτα ας ψάξουν στο ιντερνέτ προσεχτικά μην αποφασίσετε γρήγορα γιατί υπάρχει πληθώρα κατασκευαστών με θεωρητικές προδιαγραφές ή προβάλουν επίτηδες κάποιες καλές προδιαγραφές σε τμήματα που δεν είναι ουσιώδη , εντοπίστε την κάρτα που πληροί τις προδιαγραφές σας και ψάξτε για σχόλια άλλων χρηστών για να βγάλετε ένα συμπέρασμα , εγώ προσωπικά δεν έχω λόγο να σας προτείνω καμιά κάρτα από τα παραπάνω που έχω γράψει θα καταλάβετε ποια κάρτα ήχου είναι σωστή για την ραδιοερασιτεχνική χρήση.
Αυτά είχε να πει ο Ποιητής πολλά 73 & καλά DX.

9 σχόλια:

  1. Κατά την ταπεινή μου άποψη, το παρών άρθρο είναι ίσως το μοναδικό Ελληνικό που θα βοηθήσει σε ένα αρκετά δύσκολο θέμα, όπως αυτό της επιλογής κάρτας ήχου και ταυτόχρονα θα λύσει πολλές απορίες γύρω από αυτό το ακανθώδες θέμα.
    Ταυτόχρονα θα αποτελέσει από εδώ και στο εξής, το ευαγγέλιο, ας μου επιτραπεί ο όρος, για κάθε νεοεισερχόμενο και όχι μόνο, των ψηφιακών δίνοντας έμφαση φυσικά στα mode του PSK.
    Σε συνδυασμό δε, με το προηγούμενα άρθρο, ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΣΩΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕΩΝ ( PSK , RTTY , MFSK ) αποτελούν πραγματικό εγχειρίδιο που θα βγάλει από το σκοτάδι πολλούς συναδέλφους.

    Εν κατακλείδι, εκφράζω για ακόμα μια φορά, το θαυμασμό μου στο πρόσωπο του συναδέλφου SV1HAG, διότι και αυτό το άρθρο αποτελεί ωδή στον ραδιοερασιτεχνισμό!

    73

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εκφράζω το θαυμασμό μου στο πρόσωπο (και οχι στήν αποχάλκοση πάνω απο το πρόσωπο)του συναδέλφου SV1HAG, διότι αυτό το άρθρο αποτελεί ενα σεμινάριο στον ραδιοερασιτεχνισμό,και σε όσους ασχολούνται με το PSK mode

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Φίλε ανώνυμε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια ,αλλά δεν πιστεύω και εσύ να πηγαίνεις πίσω εννοώ για την αποχάλκωση πάνω από το πρόσωπο, διαφορετικά δεν θα το σχολίαζες πες ΝΑΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ξεχάστε την AC97. Σαν πρότυπο ειναι τόσο παλιό οσο λέει το όνομά του. Στην ουσία ειναι η πρώτη ενοποιημένη περιγραφή δυνατοτήτων multimedia Που υλοποιήθηκε "συμπαντικά" στον κόσμο των υπολογιστών οσον αφορά τον ήχο.

    Ηδη απο κεινο τον καιρό κάποιες κάρτες ήχου ειχαν πολύ ανώτερες προδιαγραφές απο το πρότυπο AC'97, οπως η ακόμα και σήμερα υπέροχη σε σχέση με μερικές υλοποιήσεις, sound blaster PCI 64 (ensoniq 64) που ειχε -80db θόρυβο, σε σχέση με την μέση AC'97 που ειχε μόλις...50.



    Λύση για καλό PSK υπάρχουν φτηνές.

    Βρείτε μια Sound blaster Live! 1024 ή κάποιο αδερφάκι-ξαδερφάκι της με 10 ευρώ στο μοναστηράκι (Audigy, Audigy2, Ensoniq PCI 128) όλες καλές κάρτες και σίγουρα με καλύτερο capture απο τις AC'97 ενσωματωμένες στην μητρική.

    Εγω εχω δοκιμάσει κάμποσες κάρτες απο κάρτες των 10 ευρώ μέχρι κάρτες των 1500, όχι για συγκριτικό για PSK, αλλά για πραγματικές ηχογραφήσεις σε στουντιακό περιβάλλον, εκει που η ατέλεια στην ηχογράφηση οδηγεί την κάρτα στον κάλαθο των αχρήστων χωρίς περιστροφές.


    Εκτός τις M-Audio που αναφέρετε, (σημασία παρακαλώ στο οτι η Delta 44 ειναι υλοποίηση του 2003)

    εξαιρετη ειναι και η HERCULES FORTISSIMO IV PCI κάτω απο τα 60 ευρά,

    αν σας τρώει ντε και καλά η τσέπη σας υπάρχουν και οι

    M Audio Audiophile 192 για 170 ευρώ 192ΚΗζ δειγματοληψία,

    η Asus Xonar DX (ονομα και πράμα!) για 192ΚΗζ κάτω απο το 100ρικο, αλλά μονο για νέας γενιάς υπολογιστές καθως ζητά PCI express (αλλά τα 192ΚΗζ τι θα τα κάνεις αν δεν πεις οτι θα δουλέψεις SDR?

    και εχει τόοοοσες καλές και φτηνές κάρτες πλέον.

    Απο τις κάρτες της επιλογής δεν συμπεριλάβατε τις δυνατότητες δειγματοληψίας του HD audio Που νέες μητρικές (αλλά και τσαμπέ κάρτες του 10ρικου πλέον) συμπεριλαμβάνουν, που αναφέρονται σε 24bit/96khz δειγματοληψία, αλλά και υψηλό σηματοθορυβικό λόγο πάνω απο 90db.

    Ολες τις κάρτες συνιστάται να τις δουλέυουμε στα -3 με -6db στην εκπομπή διότι εχουν παρατηρηθεί φαινόμενα ενδοδιαμόρφωσης που οφείλονται στους τελικους ενισχυτές ήχου της κάρτας, ειδικά οταν η έξοδος ειναι χαμηλής σύνθετης αντίστασης για κάποιο λόγο. Ειναι κρίμα να εχουμε κάνει τόσο κόπο για να ευθυγραμμίσουμε τον πομποδέκτη με το εισερχόμενο audio και να ειναι το ίδιο το εισερχόμενο audio προβληματικό.

    Μεγάλη σημασία εχει και ο συγχρονισμός των ρολογιών εγγραφής και αναπαραγωγής της κάθε κάρτας (γι αυτό και ψάχνουμε τις ακριβές κάρτες ηχογράφησης γι αυτή την δουλειά). ειδικότερα μια απόκλιση μερικών κύκλων σημαίνει οτι τσάμπα χρυσοπληρώσαμε τον TXCO φουρνάτο κρύσταλλο οπτιόν στο μηχανάκι μας, μια που η καρτα ήχου πλέον κάνει το σήμα μας να κόβει βόλτες, παρά ο πομποδέκτης μας.

    Σίγουρα το όλο θέμα φαντάζει ανεξάντλητο, αλλά σας αξίζουν συγχαρητήρια που το βάλατε μπροστά.

    73.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γιάννη SV9OFO σε ευχαριστώ για το πολύ καλό σχόλιο σου και συγχαρητήρια για τις γνώσεις και δοκιμές και τις προτάσεις σου με τις οποίες δεν διαφωνώ σε τίποτα . Σίγουρα το θέμα της κάρτας ήχου είναι ανεξάντλητο όπως λες και εσύ αλλά ο στόχος της ανάρτησης μου είναι να δημιουργηθεί μια συζήτηση μέσω σχολίων όπως το δικό σου με προτάσεις και αποτελέσματα πειραμάτων σας ώστε να βοηθηθεί η ραδιοερασιτεχνική κοινότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. TU! Αναμένουμε και άλλες απόψεις-προτάσεις!
    73.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Hi Giannis SV1HAG
    Sorry but i just got started in PSK about a month ago so can't tell you very much at this time the one i use is the SignaLink from www.Tigertronics.com and it works very well for me don't have any complaints at all. I may try some different ones later on. Hope this was some help to you.
    Best Regards
    73 WI5D
    Theron Cochran

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μπράβο,συγχαρητήρια!!!(και όχι μόνον!!)
    σε σένα και στόν SV9OFO για τα κατατοπιστικότατα τέστ και σχόλια!!!
    Και σε άλλα-ανώτερα- με το καλό!!!
    SV2LLJ
    Γιάννης
    Νάουσα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πάρα πολύ καλή παρουσίαση και τεκμηριωμένη. ΕΥΓΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Το blog αυτό είναι αυστηρά τεχνικό ραδιοερασιτεχνικό και είναι δεκτά μόνο σχόλια τεχνικής φύσεως των πειραμάτων ή των κατασκευών που αναρτώνται στο blog . Σχόλια άλλου τύπου διαγράφονται.